Miesiąc kobiet: Maria Skłodowska-Curie

biznesistyl.pl

Pierwsza kobieta z Noblem, nagrodę otrzymała dwukrotnie w różnych dziedzinach. Odkrywczyni polonu i radu, prekursorka radiochemii, twórczyni teorii promieniotwórczości, techniki rozdzielania promieniotwórczych izotopów. Inicjatorka pierwszych badań nad rakiem. Kobieta, która przyczyniła się do wejścia innych kobiet do laboratoriów i pracowni chemicznych. 

 

Dobrze pamiętam małą Weronikę (gdzieś w okolicach I - II klasy szkoły podstawowej), która musiała przygotować pierwszą w swoim życiu prezentację. Traf chciał, iż  dostała do przedstawienia postać Marii Skłodowskiej-Curie. Ale kto to jest? Wróciłam do domu i wraz z mamą usiadłam do przygotowania mojej prezentacji. Wzięłam od siostry książkę, w której przedstawiono kilka postaci ważnych dla historii Polski i świata. Tam też po raz pierwszy zobaczyłam, czym zajmowała się owa Pani. I pamiętam, że też tak chciałam. 

 Później zboczyłam nieco ze ścieżki "naukowca", a rozwijałam moją humanistyczną stronę. Los jednak ostatecznie wyrzucił mnie na brzeg, na którym być może nie mogłabym stać, gdyby nie Maria Skłodowska-Curie. Myślę, że jest jedną z kobiet, która umożliwiła innym kobietom zająć się naukami ścisłymi, które niegdyś były dla nas nieosiągalne. Wydawało się, że kobiety nie są na tyle dobrze rozwinięte by pojmować trudne teorie dotyczące budowy i funkcjonowania świata nas otaczającego. Jak się okazuje wcale tak nie jest, a kobiety bardzo dobrze odnajdują się w świecie chemii, fizyki i biologii. 

Skłodowska-Curie urodziła się 7 listopada 1867 r. w rodzinie związanej z nauką, nic, więc dziwnego, że od najmłodszych lat fascynował ją świat przedstawiany przez rodzinę. Maria, by się rozwijać i prowadzić badania musiała wyjechać z Polski, w której kobiety nie mogły studiować (XIX wiek). Ruszyła do Paryża, gdzie studiowała na Surbonie.  W stolic Francji poznała swojego męża - Pierre Curie. Wcześniej zakochana była w Kazimierzu Żorawskim, jednak rodzice jej wybranka nie akceptowali ich związku, drogi zakochanych się rozeszły. Dlatego też młoda Maria swój zawód leczyła oddając się nauce. Pierwszą nagrodę Nobla otrzymała wraz z mężem i Henrim Becquerelm za odkrycie promieniotwórczości w1903 z fizyki. Drugą nagrodę otrzymała samodzielnie w 1911 z chemii za odkrycie radu i badanie właściwości chemicznych pierwiastków promieniotwórczych. Po śmierci męża została pierwszą kobietą wykładającą na Sorbonie. Wokół jej postaci powstało wiele kontrowersji. Ksenofobiczne kręgi uznawały ją za żydówkę przez drugie imię - Salomea, kojarzące się we Francji z żydowskim imieniem Salomé. Oskarżano ją również za robicie rodziny swojego kochanka Paula Langevina. W jej obronie stanął wówczas jej przyjaciel - Albert Einstein:

„Tak rozgniewał mnie sposób, w jaki motłoch waży się Panią atakować, że bezwzględnie musiałem dać upust swemu oburzeniu. (…) Chciałbym Pani powiedzieć, że bardzo podziwiam Pani wytrwałość, energię i uczciwość. Cieszę się, że poznałem Panią osobiście w Brukseli. (…) To wspaniale, że wśród nas znajdują się ludzie tacy jak Pani, jak Langevin, prawdziwe istoty ludzkie, w których towarzystwie można odczuwać radość. Jeśli motłoch nadal będzie Panią atakować, proszę po prostu przestać czytać te bzdury.”
(Countway Library, Uniwersytet Harvarda)
 Mimo długoletniej przyjaźni zawsze zwracali się do siebie na Pan/Pani, co świadczy o ogromnym szacunku dla siebie. Skłodowska-Curie wraz z przyjaciółmi założyła szkołę, która uczyła dzieci w sposób nowatorski, dając nie tylko teorię, ale też praktykę w laboratoriach czy muzeach.
Maria urodziła dwie córki: Ève, która zajęła się dziennikarstwem, polityką, była też pisarką i pianistką oraz Irène, która poszła w ślady matki i również została uhonorowana nagrodą Nobla. 

Dla mnie Maria jest nie tylko świetnym naukowcem, odkrywcą w dziedzinie fizyki i chemii, ale również, jak wspominałam na początku postu kobietą, dzięki której dzisiaj, ja mogę korzystać z laboratoriów i uczyć się tego, co niegdyś był dla kobiet niemożliwe.  

historia.org.pl

__

Ostatnio zrobiło się głośno o Marii przez film i książkę, które mają przedstawiać jej biografię, widziałyście film, czytałyście książkę? Polecacie?

Komentarze

  1. Maria Skłodowska powinna być wzorem dla każdej kobiety. Powinna być stawiana za wzór właśnie w kontekście toczącej się dziś wojenki. Recepta jest prosta.. jeśli czegoś chcesz to to osiągasz. Koniec i kropka. To takie kobiety jak ona są godne naśladowania, takie a nie te "walczące feministki" które wszystko sprowadzają do spraw okołowaginalnych (przepraszam Cię, ale jestem właśnie po dyskusji z pewna feminazistką i troszkę mnie nosi).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Feminazistki to temat idealny na odrębny post :)

      Usuń
  2. Świetny obrazek :D A Curie szanuję, od gimnazjum to dla mnie jedna z najbardziej motywujących postaci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzbudza szacunek i respekt, dzięki działalności, nie krzyczeniu i to jej główny atut

      Usuń
  3. Szkoda, że ludzie kojarzą nazwisko, a niekoniecznie wiedzą z jakimi dokonaniami jest ono związane. Ważny post, cieszę się, że mogłam go przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się spodobał :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz, jednak, jeśli nie ma się on odnosić do tematu posta, a ma jedynie reklamować Twój blog, to nie pisz go wcale ;)

Innych pozostawiających swój ślad na pewno odwiedzę ♡